søndag den 13. januar 2013

lav din egen origami lampe

Jeg har sagt det før, men jeg siger det gerne igen: Jeg elsker pinterest! Der er jo ingen grænser for, hvad man kan finde af gode tips, inspiration, opksrifter, diys og jeg ved ikke hvad! Således har jeg nu foldet mig en lampeskærm i lyserødt karton og jeg er selv helt vild med den. Pinnen stammer herfra og diy'en er lige her.

Den er på hollandsk, men der er en google translate button, så man kan oversætte og se hvordan, man skal gøre. Jeg syntes, diy'en var en anelse mangelfuld ift. hvordan den skulle "samles", men endte alligevel med at greje den (efter et par kopper kaffe og nogle dybe indåndinger), ved bare at sidde og prøve mig lidt frem og nærstudere billederne af den færdige lampe.

Den er svinebillig at lave; det eneste jeg har købt er tre ark karton á 3,- kroner! Dog er den ikke meget værd, som decideret lyskilde, da den næsten er lukket i bunden og det derfor ikke er meget lys, der trænger ud. Men jeg synes, den er smuk som dekoration, både som den er i dagslys eller som en lyserød svævende "kugle", når det er mørkt. 

Dog er der sandsynligvis et issue mht. brandfare, da den jo dels er lavet af papir og dels er næsten lukket. Indtil videre har jeg bare hængt den i en "gammel" fatning under min hems, for lige at se hvordan den så ud, men når jeg får købt en rigtig fatning og fundet et sted til den, bli'r det med den svageste svage sparepære og et øje på hver finger, indtil jeg finder ud af, hvor varm den bliver.

God fornøjelse, hvis du har lyst til selv at prøve! 

Update: det link jeg henviser til ovenfor virker ikke længere, men jeg har søgt lidt og fundet en tilsvarende diy lige her!


58 kommentarer:

  1. Hov og dine links virker ikke, jeg kan i hvert fald ikke komme ind på dem :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skulle det være rettet. Var vist fordi jeg havde siddet og bøvlet med at få linksene i en anden farve end dødssyg marineblå ;o)

      Slet
  2. Er du SINDSYG hvor er det smart!
    Så fin!

    Tak for inspirationen :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ER sgu ret smart at man ved at foldeter stykker karton, kan ende med en smuk lampe.. Og tak :0)

      Slet
  3. Fantastisk! Den må afprøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ihvertfald ikke svært, men kræver lidt tid og tålmodighed :0)

      Slet
  4. Det har jeg også tidligere overvejet at kaste mig ud i, og har haft præcis de sammen overvejelser mht brandfare. Sparepærer bliver jo ikke så varme igen, hvis ikke de er tændt meget længe... but still... Måske man kan lave en variation, der er åben i bunden? Så skal man nok over i en anden foldeteknik end den du har brugt. Men det kan pinterest nok også hjælpe med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der ku' sagtens tænkes at ligge andre udgaver, men synes bare denne her er så smuk i formen . Så må den hænge et sted hvor den ikke behøver afgive så meget lys ;0)

      Slet
  5. MY GOD, du er for vild Heidi! Den er fed!!!

    SvarSlet
  6. Ps: Er det bare almindelig karton du har brugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Synes, den er megafed og også rimelig let at lave, så kom endelig i gang ;0)

      Ja, det er helt almindeligt "hobbykarton" jeg har brugt

      Slet
  7. Laura fra Busters Mors Verden har lige lavet den samme forleden, og i den DIY hun har link til (som er på engelsk) står der at man skal spraye med sådan noget anti-brand-spray. Så mon ikke du kan finde sådan noget netop til sådan et foremål her? Laura havde bare foldet i almindeligt kopipapir, og jeg tænker også at det hjælper på lysspredningsevnen at det ikke er tykt karton. Jeg er også nødt til at prøve, for de er bare så fine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige været inde på hendes blog, men jeg kan simpelthen ikke finde den og gik ellers helt tilbage til maj måned.. Ku' godt være nysgerrig for at se den i en tyndere papirkvalitet. God fornøjelse, når du går i gang :0)

      Slet
  8. mega fedt!! Superflot lampe!! :)

    SvarSlet
  9. Virkelig superfin lampe altså!

    SvarSlet
  10. Du er bare så sej!
    Jeg er simpelthen også nødt til at prøve - nu har jeg jo godtnok lige købt mig en fin lyserød Moth (som også er foldet i kraftigt papir/karton - ikke almindeligt kopipapir), men altså... Man skulle da være et skarn hvis ikke man kunne bruge 2.

    Og så til den pris!

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skulle nemlig være et skarn.. :0)

      Jeg er helt vild med chestnut'en men synes sgu også 800 er mange penge, når man ikke engang ved, hvor den skulle være.. Nu har jeg min 9 kr's model indtil videre.

      Good luck når du går i gang!

      Slet
  11. orv den er fin!!
    Kunne også godt se den i lidt tyndere papir og i dejlige faver - origami-pompom!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha' Ja, tror også den ku være rigtig flot i en tyndere papirtype :0)

      Slet
  12. Åh ja den er smuk. Jeg håber dine links virker, for jeg skal ind og lave en også.

    Jeg så den på en hjemmeside, hvor de solgte dem som lamper a 600 kr. pr stk.

    God aften
    kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Linksene virker, så det er bare at komme i gang ;0)

      Ja, 600 er bestemt en noget anden pris!

      Slet
  13. super fedt tip! Har nemlig en origami-lampe på ønskesedlen, men synes den er for dyr- så måske skulle man prøve selv ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dte synes jeg helt sikkert du skulle :0) Det er forholdsvis let og så synes jeg den er rigtig flot

      Slet
  14. Brug en LED pære, den bliver ikke varm ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu spørger jeg nok rigtig dumt, men lyser en LED pære ligeså kraftigt som en alm pære eller hvordan? Kender det kun fra lyskæder og der synes jeg ikke der er meget gang i dem..

      Slet
  15. That lamp is awesome....Take care Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Thanks a lot, Heidi and you too :0)

      Slet
  16. Hej Heidi. Ja hvor er lampen bare fin! Jeg kan bare ikke lige finde den google translate knap.. suk. Vil du måske sende opskriften oversat på en mail til mig? camillabertram@hotmail.com

    På forhånd tak. Camilla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bli'r lidt besværligt for noget af teksten står på billederne, men den du skal gå ind på det andet link oh så vælge internetversionen (nederst på skærmen). Den hedder intenetversie weergeven på hollandsk og når den vises i den version, står google translate knappen allerøverst i højre side. You can't miss it ;0)

      Slet
  17. Hvor er den flot. Og sikke et stort arbejde.

    SvarSlet
  18. Dybt dybt imponeret ;-) Hvor er den flot. Sikke en tålmodighed♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :0) Jeg kom også lidt på prøve, men min tålmodighed lader også en del tilbage at ønske, ha ha

      Slet
  19. Hvor er den bare fed, tror jeg skal prøve at lave en til min søn, den ville bare passe perfekt op til hans sort og hvide værelse.

    Tak fordi du deler.

    Knus Susi

    SvarSlet
  20. Tak for inspiration! Fandt din blog ved at google origami lampe og har da tænkt mig at blive hængende:)
    Har du lyst til at se hvad jeg har fået foldet så kig forbi min blog.
    Glæder mig til at følge med:)
    - Kirsten

    SvarSlet
  21. Hello Heidi,

    Thanks for using my tutorial. Your lampshade is beautiful!
    I hope more will use the tutorial!
    http://work-and-process.blogspot.nl/

    Bye

    Marieke

    SvarSlet
  22. Ohhhhh lige hvad jeg manglede, den er jo SÅ flot!

    Glæder mig til update på brandfaren :)

    SvarSlet
  23. Så fin og jeg har tænkt meget over om jeg skulle kaste mig ud i at lave sådan en papirlampe. Men netop brændfaren har holdt mig fra det. Glæder mig til at høre resultatet omkring varmen :-)¨
    Hilsen Frk. Hansen

    SvarSlet
  24. Hvor er den altså bare helt fantastisk!!

    SvarSlet
  25. Kan kun tilslutte mig koret, rigtig flot lampe!

    Sidder selv pt og leger med at folde, og hvilken størrelse den skal være. Jeg har endnu ikke grejet koden mht. at samle den, har du et par fif i den forbindelse?

    SvarSlet
  26. Nå ja, og så er jeg da også nysgerrig på hvilken størrelse papir du brugt?

    SvarSlet
  27. Tak skal I have allesammen :o)

    Mht. brandfaren så har jeg nu haft den tændt nogle gange med en helt almindelig energisparepære og det har fungeret ok. Den har også været tændt i nogle timer ad gangen, uden at der er sket noget ved det, så umiddelbart ingen brandfælde ;o)

    Christina, jeg har brugt tre ark á 35 x 50 cm. Sad et godt stykke tid for at få folde-delen til at gå op, men ved at kigge nøje på billederne for at se hvd der skulle foldes indad og hvad der skulle udad, lykkedes det. Jeg endte med at folde de tre dele (inden de blev tapet sammen) sammen som harmonikaer, for lige at få dem presset sammen og i facon. Efter det var det som om at det hele gav sig selv. Øv, kan godt se at det måske er lidt utydeligt, men er svært at forklare med ord! Håber, du får det til at makke ret og ender med en fed lampe ;o)

    SvarSlet
  28. Mange tak for svar. Positivt med pære og (manglende) varme i den forbindelse.

    Ja, jeg har også fundet ud af, at det hele skal foldes først og så sættes sammen, så går det meget lettere.
    Når du samler den har du så overlap og bruger du lim eller tape?
    Jeg har lige lavet min egen chestnut kopi-lampe (kan ses på min blog her), der endte jeg med overlap og lim. Men har endnu ikke fået den set med lys i.

    SvarSlet
  29. Tusind tak for inspirationen, hvis du smutter forbi min blog kan du se mit bud på lampen, jeg har lavet den i tapet ..

    SvarSlet
  30. Lampen er simpelthen så flot, og jeg er meget inspireret til at lave den.. Do kan jeg ikke finde vejledningen.. Jeg følger dit link og kommer ind på Mariekes side.. Men alt hvad jeg kan se er et enkelt billede af lampen og en masse kommentarer på den.. Ingen vejledning.. Håber du kan hjælpe mig, for jeg vil så gerne lave den.. :)

    Vh. Karina , karina_munch@hotmail.com

    SvarSlet
  31. Jeg kan heller ikke komme ind på vejledningen.
    Har du mulighed for at sende den på mail, så vil jeg være meget taknemmelig?
    christinaluck@hotmail.dk

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...